Development of a web-based snake and ladders game to teach integers to fourth grade elementary students

Main Article Content

Majdah Nurin Nabilah
Dyah Triwahyuningtyas
I Ketut Suastika
Hariatul Hafidzah

Keywords

Game Media, Mathematics, Snake Ladder

Abstract

Many students do not like mathematics learning because mathematics learning tends to be carried out with lecture methods and learning media that are not in accordance with the characteristics of students so that students quickly feel bored and seem less varied in using the use of existing technology. This study aims to evaluate the feasibility, practicality, and effectiveness of Web-Based Games Snake and Ladders Math Go media. This research uses a Research and Development (R&D) approach using a 4D model. Data analysis used qualitative and quantitative methods using material and media expert validation sheets, student response questionnaires, and interviews. The validation results assess feasibility, the student questionnaire determines practicality, and the results of the pre-test and post-test measure effectiveness. The results of the material experts reached 87%, while the validation of the media experts reached 97.30%, both were categorized as very feasible. The results of the pre-test and post-test showed an increase of 28%, with an average N-gain of 0.72 which was relatively high. Students' responses to Web-Based Snake and Ladders Math Go Games media reached 88%, categorized as very good. These findings show that Web-Based Snake and Ladders Math Go Games media are feasible, practical, and effective to improve the learning outcomes of grade IV elementary school students.

References

Anam, K., Mulasi, S., & Rohana, S. (2021). Efektivitas penggunaan media digital dalam proses belajar mengajar. Genderang Asa: Journal of Primary Education, 2(2), 76–87. https://doi.org/10.51169/ideguru.v10i1.1432
Andrianto, S., Firman, F., & Desyandri, D. (2021). Pengembangan media ular tangga pintar pada pembelajaran IPA kelas IV SDN 07 Koto Panai Air Haji. MENDIDIK: Jurnal Kajian Pendidikan dan Pengajaran, 7(1), 50–53. https://doi.org/10.30653/003.202171.153
Amin, F. I., & Somakim, S. (2021). Pengembangan media interaktif pada materi bangun ruang menggunakan Adobe Animate di kelas V. Jurnal Sekolah Dasar: Kajian Teori dan Praktik Pendidikan, 30(2), 147–158.
Anjarkusuma, D., & Soepeno, B. (2014). Penggunaan aplikasi CMS Wordpress untuk merancang website sebagai media promosi pada Maroon Wedding Malang. Jurnal Akuntansi, Ekonomi dan Manajemen Bisnis, 2(1), 63–69.
Azdy, R. A., Sriyeni, Y., & Aprizal, Y. (2023). Pelatihan pengembangan materi ajar menggunakan aplikasi Canva untuk guru SMK Muhammadiyah 1. Jurnal Gembira: Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(3), 556–561.
Aziz, L. A. (2018). Pengembangan media pembelajaran permainan ular tangga materi operasi hitung pecahan kelas V SDN 24 Cakranegara. Media Pendidikan Matematika, 6(2), 96–103.
Azzahra, N. M. M. (2023). Pengembangan media pembelajaran melalui game Educandy untuk meningkatkan karakter belajar siswa di sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Dasar dan Sosial Humaniora, 2(3), 439–448.
Ermawati, D., Riswari, L. A., & Wijayanti, E. (2022). Pendampingan pembuatan aplikasi Mat Joyo (Mathematics Joyful Education) bagi guru SDN 1 Gemiring Kidul. Jurnal SOLMA, 11(3), 510–514. https://doi.org/10.22236/solma.v11i3.9892
Fajriah, H., Putra, M. J. A., & Kunci, K. (2022). Pengembangan media pembelajaran MUTA (Monopoli Ular Tangga) dalam pembelajaran matematika materi operasi hitung bilangan bulat. Jurnal Riset Pendidikan Dasar dan Karakter, 4(1), 1–10.
Fernandiana, V., Midiyanto, F., & Hunaifi, A. A. (2022). Analisis kebutuhan media pembelajaran untuk siswa SD kelas IV pada materi pecahan. Seminar Nasional Sains, 2022, 1–10.
Ferryka, P. Z. (2017). Permainan ular tangga dalam pembelajaran matematika di sekolah dasar. Magistra, 100, 61–65.
Hikmawati. (2020). Tahap define dalam pengembangan perangkat pembelajaran berbasis STEM untuk meningkatkan keterampilan berpikir tingkat tinggi mahasiswa. Kappa Journal, 4(1), 1–10.
Indriani, A., Lu’luatul Hidayah, U., & Junarti. (2020). Penerapan permainan ular tangga pada operasi hitung bilangan bulat siswa SD. JPE (Jurnal Pendidikan Edutama), 7(1), 1–10.
Juhaeni, J., Ariyanti, D., Sa’adah, N., & Safaruddin, S. (2023). Pengembangan media travel snake-ladder game dalam pembelajaran matematika sekolah dasar. Journal of Instructional and Development Researches, 3(5), 233–245. https://doi.org/10.53621/jider.v3i5.257
Kadek, N., & Kartika, D. (2021). Media permainan monopoli pada muatan PPKn siswa kelas IV sekolah dasar. Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pendidikan, 5(1), 75–79. https://doi.org/10.23887/jppp.v5i1.32426
Mandasari, N., & Rosalina, E. (2021). Analisis kesulitan siswa dalam menyelesaikan soal operasi bilangan bulat di sekolah dasar. Jurnal Basicedu, 5(3), 1139–1148. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i3.831
Marinda, L. (2020). Teori perkembangan kognitif Jean Piaget dan problematikanya pada anak usia sekolah dasar. An-Nisa’: Jurnal Kajian Perempuan & Keislaman, 13(1), 116–137. https://www.neliti.com/publications/340203
Permana, B. S., Hazizah, L. A., & Herlambang, Y. T. (2024). Teknologi pendidikan: Efektivitas penggunaan media pembelajaran berbasis teknologi di era digitalisasi. Khatulistiwa: Jurnal Pendidikan dan Sosial Humaniora, 4(1), 19–28. https://doi.org/10.55606/khatulistiwa.v4i1.2702
Purnasari, P. D., & Sadewo, Y. D. (2020). Pemanfaatan teknologi dalam pembelajaran sebagai upaya peningkatan kompetensi pedagogik. Publikasi Pendidikan, 10(3), 189–195. https://doi.org/10.26858/publikan.v10i3.15275
Putra, D. P. A., & Sakti, N. C. (2020). Pengembangan media pembelajaran handout digital berbasis Android. Jurnal Pendidikan Ekonomi Undiksha, 12(1), 1–10. https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/jjpe/article/view/25327E-Journal Undiksha
Rahayu, A. P., & Indrawati, D. (2022). Penggunaan multimedia interaktif dalam pengaruh perkembangan IPTEK terhadap hasil belajar siswa SD/MI. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 10(1), 45–52.
Rajagukguk, K. P., Lubis, R. R., Kirana, J., & Rahayu, N. S. (2021). Pelatihan pengembangan media pembelajaran model 4D pada guru sekolah dasar. JPKM: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(1), 14–22.Google Scholar
Ramdhani, E. S., & Baadilah, I. (2022). Pengembangan media audio visual berbasis Google Slide materi operasi hitung bilangan bulat untuk sekolah dasar. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 11(3), 2418–2425. https://doi.org/10.24127/ajpm.v11i3.5758
Rukman, V. R., & Samsudin, A. (2022). Pengembangan bahan ajar modul berbasis pendekatan kontekstual berbantuan aplikasi Canva materi pecahan untuk meningkatkan hasil belajar siswa kelas III sekolah dasar. Jurnal Profesi Pendidikan, 1(2), 133–141. https://doi.org/10.22460/jpp.v1i2.11757
Salsabila, F., & Aslam, A. (2022). Pengembangan media pembelajaran berbasis web Google Sites pada pembelajaran IPA sekolah dasar. Jurnal Basicedu, 6(4), 6088–6096. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i4.3155
Setyadi, D., & Qohar, D. A. (2017). Pengembangan media pembelajaran matematika berbasis web pada materi barisan dan deret. Kreano, 8(1), 1–7. https://doi.org/10.15294/kreano.v8i1.5964
Sugiyono. (2013). Metode penelitian kuantitatif, kualitatif, dan R&D. Alfabeta.
Sidabutar, N. A. L. (2022). Pengembangan media pembelajaran matematika SMA dengan aplikasi Animaker pada materi vektor. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 6(2), 1374–1386
Suciati, I. (2021). Permainan “ular tangga matematika” pada materi bilangan pecahan. Kognitif: Jurnal Riset HOTS Pendidikan Matematika, 1(1), 10–21. https://doi.org/10.51574/kognitif.v1i1.5
Utami, R. W., Endaryono, B. T., & Djuhartono, T. (2018). Kemampuan peserta didik dalam menyelesaikan soal cerita matematika. Faktor: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 5(3), 187–192.Umurohmi, U., Muhtarom, & Purwanti, E. (2022). Pengembangan budaya membaca anak melalui media pembelajaran pop up book. Al-Ibda: Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 2(1), 19–25. https://doi.org/10.54892/jpgmi.v2i01.209
Wasiatil Ilmiyah, N., & Tri Wahyuningtyas, D. (2024). Persepsi siswa terhadap manfaat pembelajaran matematika berbasis ular tangga. Jurnal Pendidikan Dasar, 12(2), 5–7. https://doi.org/10.46368/jpd.v12i2.2463
Wati, A. (2021). Pengembangan media permainan ular tangga untuk meningkatkan hasil belajar siswa sekolah dasar. Mahaguru: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 2(1), 68-73.
Widiana, I. W., Parera, N. P. G., & Yuda Sukmana, A. I. W. I. (2019). Media permainan ular tangga untuk meningkatkan hasil belajar siswa kelas IV pada kompetensi pengetahuan IPA. Journal of Education Technology, 3(4), 314–321. https://doi.org/10.23887/jet.v3i4.22556
Wahyu Wijayanti, N. (2021). Implementasi permainan dalam pembelajaran matematika di sekolah dasar. Cendekiawan, 3(1), 59–64. https://doi.org/10.35438/cendekiawan.v3i1.218
Wijayanti, R. (2018). Permainan tradisional sebagai media pengembangan kemampuan sosial anak. Cakrawala Dini: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 9(2), 1–9. https://ejournal.upi.edu/index.php/cakrawaladini/article/view/10496